Statuten

INTERN REGLEMENT

Grondslag en goedkeuring

 

Artikel 1

Dit intern reglement werd opgesteld door de raad van bestuur overeenkomstig artikel 33 van de statuten van de vennootschap. Het bevat bepaalde afspraken en schikkingen ter uitvoering van de statuten en tot regeling van de zaken van de vennootschap in het algemeen.

Dit intern reglement is een aanvulling op de statuten van de Plaatselijke Brandverzekering van Torhout CV, hierna genoemd “de Vennootschap”, zoals zij gepubliceerd werden na de buitengewone algemene vergadering van 5 juli 2022 en hun gebeurlijke navolgende wijzigingen.

Het werd opgemaakt en goedgekeurd door de raad van bestuur van 6 april 2023 en overeenkomstig de artikelen 33 en 25 van de statuten goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 6 juli 2023.

Zetel

Artikel 2

De zetel van de CV bevindt zich in de Oostendestraat 61, 8820 Torhout en kan te allen tijde bij beslissing van de raad van bestuur worden verplaatst, overeenkomstig artikel 2 van de statuten. De aandeelhouders worden van een verplaatsing van de zetel ingelicht.

Finaliteit en voorwerp  

Artikel 3

De coöperatieve finaliteit van de vennootschap bestaat erin door onderlinge samenwerking tussen de leden te zorgen voor de bescherming van hun patrimonium door hun verzekerbare risico’s samen te brengen en te verzekeren. Daartoe zal de vennootschap in het bijzonder verzekerings- en medeverzekeringscontracten tegen brandschade en alle andere aanverwante gevaren sluiten met haar aandeelhouders.

De Vennootschap is een verzekeringsmaatschappij waaraan door de Nationale Bank van België inschrijving is verleend als verzekeringsonderneming die wegens haar omvang aan een bijzondere regeling is onderworpen en die een overeenkomst heeft gesloten die voorziet in de volledige en systematische herverzekering, conform art. 275 van de wet van 13 maart 2016 op het statuut van en het toezicht op de verzekerings- of herverzekeringsondernemingen.. Gelet op dit statuut zullen de activiteiten van de Vennootschap worden beperkt zoals artikel 275 samen gelezen met artikel 272 van deze wet dit vereisen

Het werkingsgebied van de vennootschap is in de eerste plaats de regio Torhout en omliggende gemeenten. De activiteiten kunnen evenwel ook in andere gemeenten binnen de provincie West-Vlaanderen worden ontplooid.

Bestuur

Artikel 4 (Samenstelling)

De raad van bestuur stelt, naast een voorzitter en ondervoorzitter zoals voorzien in artikel 14 van de statuten, een secretaris aan. De secretaris heeft geen stemrecht, tenzij hij bestuurder is. De voorzitter van de vergadering kan te allen tijde iemand anders aanstellen.

Artikel 5 (Toezichtscomité)

De raad van bestuur richt in haar midden een toezichtscomité op. Het comité is samengesteld uit minstens twee leden van de raad van bestuur. Het comité kan een voorzitter in haar midden aanduiden.

De leden van het toezichtscomité nemen als bestuurder deel aan de vergaderingen van de raad bestuur en komen daarnaast zo frequent als nodig samen buiten de vergaderingen van de raad.

Het comité houdt in het bijzonder toezicht op de werking van de vennootschap, op de interne controleprocessen, op de financiële verslaggeving en op de prudentiële vereisten. De bevoegdheden van het toezichtscomité ontslaan de overige bestuurders niet van hun verantwoordelijkheid op dat vlak. De leden van het toezichtscomité kunnen zich bij de uitvoering van hun taak laten bijstaan door externe deskundigen; de redelijke kosten die daaraan zijn verbonden zijn te laste van de vennootschap.

Het toezichtscomité rapporteert aan de raad van bestuur.

De opdracht als lid van het toezichtscomité eindigt wanneer het bestuursmandaat van de betrokkene eindigt of wanneer de overige leden van de raad van bestuur bij meerderheid beslissen om de opdracht van het lid van het toezichtscomité te beëindigen. Een lid van het toezichtscomité kan te allen tijde zelf zijn opdracht als lid van het toezichtscomité beëindigen voor zover dit niet ontijdig gebeurt.

Artikel 6 (Directeur)

De raad van bestuur kan een directeur aanstellen. De directeur werkt onder de verantwoordelijkheid van de raad van bestuur. De directeur legt verantwoording af aan de raad van bestuur over de uitoefening van zijn verantwoordelijkheden.

De directeur is zelf geen bestuurder, maar wordt belast met taken van dagelijks bestuur zoals voorzien in artikel 18 van de statuten.

De directeur kan in het bijzonder:

  • alle verzekeringstechnische daden van beheer en schaderegelingen stellen overeenkomstig de bepalingen van het contract met de herverzekeraar;
  • polissen tekenen en de teruggave van premies doen;
  • de inning van de premies opvolgen en benaarstigen;
  • het herverzekeringscontract, en zijn aanhangsels, ondertekenen samen met de voorzitter of een ander lid van de raad van bestuur.

De directeur is uitdrukkelijk niet bevoegd voor beslissingen m.b.t. roerende of onroerende beleggingen. Bij twijfel of onduidelijkheid over de bevoegdheid van de directeur is deze ertoe gehouden het advies van het toezichtscomité in te winnen.

De afspraken met de directeur kunnen verder worden uitgewerkt in een individuele overeenkomst.

Artikel 7 (Bevoegdheden)

De raad van bestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de vennootschap. Hiertoe bepaalt en controleert de raad van bestuur met name de strategie en de doelstellingen van de vennootschap.

De raad van bestuur is in het bijzonder verantwoordelijk voor (zonder exhaustief te zijn):

  • het goedkeuren en regelmatig evalueren van de krachtlijnen van het algemeen beleid en de strategie van de vennootschap;
  • het goedkeuren en regelmatig evalueren van de beleidsstructuur, de organisatie, de interne controle en onafhankelijke controlefuncties;
  • het regelmatig nagaan of de vennootschap beschikt over een doelmatige interne controle over de betrouwbaarheid van het financieel verslaggevingsproces;
  • de uitvoering van de taken en uitoefening van de bevoegdheden met betrekking tot de kandidaat-bestuurders, de aandeelhouders en de aandelen van de vennootschap zoals beschreven in de statuten en het intern reglement. De voordracht van de kandidaat-bestuurders aan de algemene vergadering gebeurt door de raad van bestuur;
  • de vaststelling van de jaarlijks toe te kennen premieteruggave .

De raad van bestuur installeert in haar midden een toezichtscomité dat toezicht houdt op de werking van de Vennootschap en de interne controleprocessen.

De raad van bestuur kan een directeur aanstellen en houdt toezicht op diens werkzaamheden.

Artikel 8 (Werking)

De raad van bestuur vergadert zo dikwijls als het door de voorzitter of de ondervoorzitter overeenkomstig artikel 14 van de statuten bijeengeroepen wordt, doch minstens 1 maal per kwartaal. De voorzitter of, bij ontstentenis, de ondervoorzitter zijn verplicht de raad samen te roepen wanneer minstens 1/3de van de bestuurders of het toezichtscomité daarom verzoekt.

De voorzitter roept de vergaderingen bijeen en stelt de agenda op. Hij staat in voor de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur en het toezicht op de directeur.

Om geldig te zijn moeten alle beslissingen opgenomen worden in een verslag-register en ter goedkeuring in de volgende vergadering worden voorgelegd.

De bestuurders, inclusief de leden van het toezichtscomité, ontvangen een presentievergoeding en een vaste maandelijkse kostenvergoeding . De voorzitter ontvangt daarenboven een vaste maandelijkse vergoeding. Het bestuur bepaalt de vergoedingen, de algemene vergadering keurt ze goed door de goedkeuring van de jaarrekening waarin deze zijn opgenomen. Andere uitgaven die bestuurders in het voordeel van de Vennootschap zouden doen, mogen eveneens worden terugbetaald.

De bestuurders zijn gehouden tot een stipte uitvoering van het mandaat dat zij hebben aanvaard. Aldus zullen zij al de vergaderingen bijwonen tenzij zij geldige redenen hebben om afwezig te zijn. Een bestuurder die zonder vooraf gegronde reden op te geven, drie achtereenvolgende malen afwezig blijft op een vergadering, wordt van rechtswege als ontslagnemend beschouwend, op voorwaarde dat hij bij de derde oproeping op dit gevaar werd gewezen.

Behoudens bij toepassing van de door de wet bepaalde uitzonderingen, zijn de bestuurders gehouden de geheimhouding te bewaren over alles waarover zij in de uitoefening van hun mandaat kennis krijgen. Uit dien hoofde zouden zij tot schadevergoeding kunnen worden verplicht indien zij de geheimhouding niet bewaren en daardoor aan de vennootschap schade toebrengen.

Aandeelhouders/Leden

Artikel 9 (Toetreding)

Natuurlijke zowel als rechtspersonen kunnen lid worden van de Vennootschap. Elk lid neemt 1 (één) aandeel.

Het bedrag van de inbreng wordt bepaald op 1 euro per aandeel.

De volstorting van de inbreng gebeurt in principe in geld, via een uitzonderlijke korting op de premie. De raad van bestuur past deze regeling niet alleen toe voor alle nieuwe inschrijvingen na de inwerkingtreding van dit reglement, maar ook voor alle vroegere inschrijvingen waarvoor er nog geen volstorting zou hebben plaatsgevonden.

Artikel 10 (Uittreding)

Bij vrijwillige uittreding van een lid of in geval van uittreding van rechtswege heeft hij of zijn rechtsverkrijger(s) recht op uitbetaling van de initiële inbreng voor zover hij voldoet aan de voorwaarden bepaald in de artikelen 10 en 11 statuten.

Artikel 11 (aandelenregister)

De toetreding, de uittreding en de uitsluiting van vennoten, alsmede de overdracht van aandelen en de bedragen door ieder van de vennoten gestort of teruggenomen, worden in het aandelenregister geregistreerd.

Algemene Vergadering

Artikel 12

De raad van bestuur kan beslissen dat de leden zich voor de vergadering moeten aanmelden en kan termijnen stellen voor de neerlegging van de volmachten en van de aanmeldingen.

De jaarrekening, het jaarverslag en desgevallend het verslag van de commissaris liggen ter inzage van de leden in de zetel van de vennootschap vanaf de vijftiende dag voor de algemene vergadering. Deze documenten liggen ter inzage tijdens de openingsuren van het kantoor.

Elk lid heeft het recht te allen tijde het verslagboek van de algemene vergadering te komen inzien op de zetel van de Vennootschap. Hij kan derhalve geen onwetendheid inroepen omtrent de beslissingen of mededelingen die in de algemene vergadering zijn genomen of gedaan.

De individuele reserve

Artikel 13 (Aard van de individuele reserve )

Naast de inbreng door het lid zoals geregeld door artikel 4 van de statuten en artikel 9 van dit reglement, kunnen de leden op initiatief van de raad van bestuur binnen de vennootschap ook een individuele reserve opbouwen. Verwijzingen in de statuten van de vennootschap naar “individuele reserven” moeten worden begrepen als verwijzingen naar de individuele reserve.

Deze individuele reserve is het persoonlijk bezit van het lid en wordt te zijnen name geboekt afzonderlijk voor al de verzekeringscontracten die het lid bij de vennootschap heeft onderschreven. De individuele reserve wordt geacht ter beschikking van de vennootschap gesteld te zijn zonder enige rente of welke vergoeding ook.

Artikel 14 (Vorming van de individuele reserve )

De vorming en de gebeurlijke aanvulling van de individuele reserve kan gebeuren door  voorafneming van de premieteruggaven. De vorming kan ook geschieden door overboeking van de individuele reserve van een lid op de rekening van een of meer andere leden.

De individuele reserven moeten voor het minimumbedrag behouden blijven zolang het lidmaatschap duurt en mogen slechts bij het ophouden van het lidmaatschap teruggegeven worden onder voorbehoud van de statutaire bepalingen.

Artikel 15 (Aanwending van de individuele reserve)

Bij eventuele verliezen geleden door de vennootschap, en nadat alle eigen middelen van de Vennootschap zijn aangewend, gebeurt de aanzuivering van de verliezen tot beloop van de individuele reserves van de leden zonder hoofdelijkheid.

De leden delen in het verlies van de Vennootschap in de verhouding van het percentage van hun individuele reserve tot het totaal van de individuele reserves van alle leden.

Artikel 16 (Terugbetaling van de individuele reserve)

Op voorwaarde dat de individuele reserve nog niet eerder werd aangewend of terugbetaald, heeft een lid heeft recht op de terugbetaling daarvan wanneer de verzekering niet kan worden voortgezet omdat het verzekerde risico niet meer bestaat of niet meer verzekerd kan worden of nog indien het goed verkocht wordt.

Wie de verzekeringspolis opzegt of wie wordt opgezegd door de verzekeraar, heeft geen recht op de terugbetaling van zijn individuele reserve. Niet uitkeerbare bedragen worden eigendom van de Vennootschap.

Artikel 17 (De individuele reserve van collectieve leden)

In het algemeen blijft bij collectieve leden de individuele reserve behouden te name van de gemeenschap, de onverdeeldheid of van de vertegenwoordiging, zolang de verzekeringscontracten blijven bestaan en niet tot verdeling of vereffening werd overgegaan. Bij toewijzing of verdeling wordt gehandeld zoals hierna gezegd wordt:

  • Bij overlijden wordt volgens de regels van het verzekeringscontract het lidmaatschap voortgezet en de individuele reserve behouden op naam van de nalatenschap. Bij verdeling onder de erfgenamen worden het lidmaatschap en de individuele reserve overgenomen door hem of door hen aan wie de goederen zijn toegewezen, op voorwaarde steeds dat hij of zij de verzekering voortzet.
  • Bij echtscheiding volgt de individuele reserve het regime van de toebedeling van de goederen onder de gewezen echtgenoten en wordt per verzekeringscontract de individuele reserve en het lidmaatschap toebedeeld aan de echtgenoot in wiens deel de verzekerde goederen vallen.
  • In alle gevallen van opheffing van onverdeeldheid worden het lidmaatschap en de individuele reserve overgedragen aan een of meer deelgerechtigden naargelang de verdeling van de goederen, op voorwaarde dat de verzekering te zijnen of te hunnen name wordt voortgezet.
  • In alle gevallen van artikel 10b. van de statuten omtrent het einde van het lidmaatschap van rechtswege, andere dan overlijden, wordt het lidmaatschap voortgezet en de individuele reserve behouden op naam van de gefailleerde of de ontzette persoon, maar onder de vertegenwoordiging van de curator of de wettelijke vertegenwoordiger. Indien de hier bedoelde vertegenwoordiger de verzekering niet meer wil voortzetten of deze opzegt, vervalt het lidmaatschap en verliest het lid de individuele reserve.

De Vennootschap is gerechtigd de inschrijvingen van het lidmaatschap en de individuele reserve te doen zonder opdracht te ontvangen. Weigert een deelgenoot de verzekering bij de vennootschap op zijn naam voort te zetten, dan verliest hij de individuele reserve.

De Vennootschap is niet verplicht de aard of de juistheid van de verrekening onder de deelgenoten van een onverdeeldheid of van een collectief lidmaatschap na te gaan.

De jaarlijkse premieteruggave

Artikel 18

Het percentage van de jaarlijkse premieteruggave wordt bepaald door de Raad van Bestuur en wordt toegepast op de netto-premie dat twee jaar voorafgaat aan de premieaanrekening, bij ontstentenis het laatst gekende jaar.

Bindende kracht en handhaving

Artikel 19

Door de aanvaarding van de statuten en het intern reglement bij de toetreding tot de vennootschap, aanvaarden de leden ook alle beslissingen die de raad van bestuur ter uitvoering daarvan neemt, inclusief alle beslissingen over de individuele reserve.

Bij niet-nakoming van de bepalingen van de statuten of het intern reglement of van de beslissingen van de algemene vergadering of van de raad van bestuur, kan de raad van bestuur volgens de ernst van de overtreding, een vermaning uitspreken, dan wel beslissen tot de schorsing van de maatschappelijke rechten gedurende een termijn van ten hoogste één jaar of tot de uitsluiting overeenkomstig artikel 10 van de statuten. De sancties kunnen gelijktijdig worden toegepast. De eenvoudige vaststelling van de inbreuk of de niet-naleving is voldoende voor een beslissing van de raad van bestuur.

EINDE TEKST INTERN REGLEMENT

BEGIN TEKST STATUTEN

Goedgekeurd in de Bijzondere Algemene Vergadering van 5 juli 2022. Gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 20 juli 2022. Ondernemingsnummer 405.167.218

Hoofdstuk I. Rechtsvorm en naam – zetel – coöperatieve finaliteit, waarden, doel en voorwerp

Artikel 1. Rechtsvorm en naam

De vennootschap neemt de vorm aan van een coöperatieve vennootschap. Haar naam is ‘Plaatselijke Brandverzekering Torhout’, afgekort als ‘PBT’.

De naam ‘Plaatselijke Brandverzekering Torhout’ moet samen met de woorden ‘coöperatieve vennootschap’ of de afkorting ‘CV’ in elke communicatie die uitgaat van de vennootschap, in om het even welke vorm, vermeld worden. Wanneer de vennootschap erkend is als coöperatie zoals bedoeld in art. 8:4 WVV, dan voegt ze aan haar benaming de woorden ‘erkende’ toe. Afgekort wordt dit ‘erkende CV’.

De coöperatieve vennootschap zal in haar statuten en in haar werking de voorwaarden van deze erkenning naleven. Zo zal ze jaarlijks inkomsten voorbehouden voor informatieverstrekking aan en opleiding van huidige en potentiële leden of het grote publiek. De Raad van Bestuur zal jaarlijks verslag uitbrengen over de wijze waarop de coöperatieve vennootschap toezicht heeft uitgeoefend op het naleven van de NRC-erkenningsvoorwaarden.

Artikel 2. Zetel

De zetel van de coöperatieve vennootschap is gelegen in het Vlaams Gewest. Deze zetel kan bij beslissing van de Raad van Bestuur op een andere plaats in België binnen het Nederlandse taalgebied of het tweetalig gebied Brussel-hoofdstad worden gevestigd.

Artikel 3. Coöperatieve finaliteit en waarden, doel en voorwerp

De coöperatieve finaliteit van de vennootschap is door onderlinge samenwerking tussen alle leden te zorgen voor de bescherming van hun patrimonium door hun verzekerbare risico’s samen te brengen en te verzekeren. De coöperatieve waarden zoals geformuleerd door de ICA zijn daarbij de leidraad: zelfredzaamheid, verantwoordelijkheidszin, democratie, gelijkheid, billijkheid en solidariteit.

Daartoe zal de coöperatieve vennootschap verzekerings- en medeverzekeringscontracten tegen brandschade en alle andere aanverwante gevaren afsluiten.

In het algemeen kan de vennootschap alle commerciële, industriële, financiële, roerende of onroerende handelingen verrichten in rechtstreeks of onrechtstreeks verband met haar voorwerp of welke van aard zouden zijn de verwezenlijking ervan geheel of ten dele te vergemakkelijken.

Hoofdstuk II. Inbrengen – aandelen

Artikel 4. Inbrengen en aandelen

Elk lid doet een inbreng in de coöperatieve vennootschap, waarvoor hij aandelen verwerft. Elke inbreng wordt onmiddellijk volgestort.

De uitgifte van nieuwe aandelen vereist geen statutenwijziging. De Raad van Bestuur is bevoegd om over de uitgifte van nieuwe aandelen te beslissen. Het aantal uit te geven aandelen in de coöperatieve vennootschap is onbeperkt.

Artikel 5. Vorm van de aandelen

De aandelen zijn op naam. Ten opzichte van de coöperatieve vennootschap zijn ze ondeelbaar. Indien een aandeel aan verschillende eigenaars toebehoort, met vruchtgebruik is bezwaard of indien verscheidene personen zakelijke rechten hebben op eenzelfde aandeel, kan de Raad van Bestuur de uitoefening van het stemrecht schorsen totdat één enkele persoon als houder van het stemrecht is aangewezen.

Artikel 6. Register van aandelen

De coöperatieve vennootschap houdt op haar zetel een register van aandelen op naam bij. Dit register omvat de vermeldingen die zijn voorgeschreven door het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

De Raad van Bestuur is belast met de inschrijvingen. Leden kunnen inzage krijgen in dit register. Het register mag in elektronische vorm worden bijgehouden, op beslissing van de Raad van Bestuur.

Artikel 7. Overdragen van aandelen

De aandelen zijn overdraagbaar tussen leden mits goedkeuring door de Raad van Bestuur. Overdracht aan een derde kan geldig tot stand komen indien deze derde vooraf of terzelfdertijd als lid aanvaard wordt door de Raad van Bestuur. De beslissing van de Raad van Bestuur is zonder verhaal en elke eventuele weigering wordt door de Raad van Bestuur gemotiveerd.

Hoofdstuk III. Leden

Artikel 8. Leden

Een lid is iedereen die toetrad tot de coöperatieve vennootschap bij de oprichting of die nadien aandelen heeft verworven. De Raad van Bestuur ziet er op toe dat het aantal leden op geen enkel moment wordt herleid tot minder dan drie, beslist autonoom en zonder verhaalsmogelijkheid over de toetreding van de leden en motiveert een eventuele weigering.

Om lid te kunnen worden van de vennootschap, dient het kandidaat-lid een verzekering te sluiten bij de vennootschap, de premie te betalen en in te tekenen op minstens één aandeel.

De vaststelling van de aanvaarding van een lid gebeurt door de inschrijving in het aandelenregister en hun toetreding geldt vanaf de datum die vermeld wordt in dit register.

Artikel 9. Rechten en plichten van leden

Door toe te treden tot de coöperatieve vennootschap wordt het lid mede-eigenaar van de coöperatie die hij democratisch controleert, zoals verder beschreven in deze statuten en in het intern reglement. Elk lid gaat uit hoofde van de verbintenissen van de coöperatieve vennootschap geen persoonlijke verbintenis aan en is slechts aansprakelijk tot het bedrag van zijn inbreng in de coöperatieve vennootschap.

Het lid verbindt er zich toe de statuten, het intern reglement en de beslissingen van de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur te aanvaarden en na te leven. De coöperatieve vennootschap draagt er zorg voor dat alle leden die zich in gelijke omstandigheden bevinden, gelijk behandeld worden.

Verdere afspraken en modaliteiten kunnen in een intern reglement worden vastgelegd.

Artikel 10. Einde van het lidmaatschap

Een lid houdt op deel uit te maken van de coöperatieve vennootschap als gevolg van zijn vrijwillige uittreding, zijn uittreding van rechtswege of zijn uitsluiting.

Artikel 10 a. Vrijwillige uittreding

Leden kunnen de eerste zes maanden van het boekjaar vrijwillig uittreden. Zo lang een lid nog een verzekering heeft bij de coöperatieve vennootschap, kan hij niet uittreden. De Raad van Bestuur beslist over de uittredingen en eventuele weigeringen worden gemotiveerd.

Deze vrijwillige uittreding heeft uitwerking op de dag van beslissing van de Algemene Vergadering.

Artikel 10 b. Uittreding van rechtswege

Een lid treedt in principe uit van rechtswege:

  • ten gevolge van overlijden, faillissement, kennelijk onvermogen of ontbinding gepaard gaande met vereffening. In deze gevallen wordt het lidmaatschap voortgezet zolang het verzekeringscontract krachtens de polisvoorwaarden zelf moet in stand gehouden worden, en worden de erfgenamen en/of rechthebbenden samen als lid beschouwd ingeval zij de polis voortzetten, ofwel omdat zij dit krachtens de polis verplicht zijn, ofwel omdat zij daar vrijwillig voor kiezen. Zij worden aangeschreven als “Erfgenamen … ” op de plaats die zij aanwijzen. Voor de uitoefening van de rechten van het lidmaatschap moeten zij één persoon aanduiden. In de andere hierboven vermelde gevallen wordt gehandeld met de curator of met de wettelijke vertegenwoordiger naargelang het geval.
  • wanneer het verzekerd goed verkocht wordt of wanneer een lid ophoudt verzekerd te zijn bij de coöperatieve vennootschap, als al zijn verzekeringen zijn stopgezet of opgezegd of als hij zijn premie niet betaalt. De datum van de uittreding is de einddatum van het laatste verzekeringscontract.

Artikel 10 c. Uitsluiting van leden

Een lid kan enkel worden uitgesloten in de volgende gevallen:

  • indien deze handelingen verricht die manifest ingaan tegen de missie, de visie, de coöperatieve finaliteit of de doelstellingen van de coöperatie;
  • in geval van ernstige en blijvende onenigheid tussen de leden die elke samenwerking en elk normaal functioneren van de coöperatieve vennootschap onmogelijk maakt én op voorwaarde dat die onenigheid voornamelijk te wijten is aan de gedragingen van het lid waarvan de uitsluiting voorgesteld wordt.

De Raad van Bestuur is hiervoor bevoegd. De beslissing wordt genomen met een 3/4 meerderheid.

Wanneer de Raad van Bestuur een lid wil uitsluiten, moet hij dit in een gemotiveerd uitsluitingsverzoek aan dit lid meedelen. Voor zover het lid aan de coöperatieve vennootschap te kennen heeft gegeven dat hij per e-mail wil communiceren, kan het gemotiveerde verzoek tot uitsluiting per e-mail aan hem bezorgd worden, zo niet, per aangetekend schrijven. Dit verzoek nodigt het lid uit zijn opmerkingen schriftelijk kenbaar te maken binnen één maand nadat het uitsluitingsverzoek is verstuurd. Wanneer het lid hierbij vraagt om gehoord te worden, kan de Raad van Bestuur dit niet weigeren. De Raad van Bestuur deelt het gemotiveerd besluit tot uitsluiting binnen vijftien dagen mee aan het betrokken lid en schrijft in het aandelenregister de uitsluiting in.

Dertig dagen na de datum van het gemotiveerd uitsluitingsverzoek vervalt de verzekering(en) van rechtswege. De verzekeringsverplichtingen worden afgehandeld volgens de modaliteiten die de verzekeringspolis(sen) voorschrijft.

Artikel 11. Terugbetalingen bij het verlaten van de vennootschap

Wanneer er terugbetalingen verschuldigd zijn, worden deze in principe één maand na de uitwerking van de uittreding uitbetaald. Het recht op deze betalingen wordt echter opgeschort, indien deze met toepassing van de balans- en de liquiditeitstest niet kunnen worden uitgekeerd, en dit tot wanneer terugbetalingen opnieuw zijn toegelaten. Deze balans- en liquiditeitstest wordt verder omschreven in artikel 30 van deze statuten. Op dit opgeschorte bedrag is geen intrest verschuldigd.

Er zal geen enkele andere uitkering aan leden gebeuren, dan tot wanneer deze opgeschorte betalingen werden uitgevoerd.

Artikel 11 a. Scheidingsaandeel

In principe heeft het lid recht op een scheidingsaandeel voor de aandelen waarmee hij uittreedt, zowel bij een terugneming van aandelen als bij het einde van het lidmaatschap. In het geval van een uittreding van rechtswege ten gevolge van overlijden, faillissement, kennelijk onvermogen of vereffening, zijn het de erfgenamen, rechthebbenden, rechtverkrijgenden of schuldeisers die recht hebben op de uitkering van de waarde van de aandelen van de vennoot.

Voor alle vennoten is het scheidingsaandeel gelijk aan het bedrag van de netto actiefwaarde van deze aandelen zoals die blijkt uit de laatst goedgekeurde jaarrekening, zonder evenwel het bedrag van de voor deze aandelen werkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng te overschrijden.

Het scheidende lid  dient schriftelijk te verzoeken om zijn scheidingsaandeel.

Artikel 11 b. Ledenbijdragen

Voor zover het lid dat de coöperatie verlaat nog een vordering heeft op de coöperatie die ontstaan is uit de historische statutaire en vrije ledenbijdragen, heeft hij recht op de betaling van deze vordering wanneer de verzekering niet kan voortgezet worden omdat het verzekerde risico niet meer bestaat of niet meer verzekerd kan worden of nog indien het goed verkocht wordt. Wie de verzekeringspolis opzegt of wie opgezegd wordt door de verzekeraar, heeft geen recht op de terugbetaling van dit bedrag. Niet uitkeerbare bedragen worden onder de inkomsten van de coöperatie geboekt.

Artikel 12. Rechten van scheidende leden en van eventuele rechtsopvolgers

De uitgesloten en uitgetreden leden of, in geval van overlijden, faillissement, kennelijk onvermogen, vereffening of onbekwaamverklaring van een vennoot, hun erfgenamen, schuldeisers of vertegenwoordigers, kunnen ten opzichte van de coöperatieve vennootschap geen enkel ander recht laten gelden.

Zij kunnen in geen enkel geval de vereffening van de coöperatieve vennootschap eisen, of de zegels laten leggen op het vermogen van de coöperatieve vennootschap of daarvan een inventaris vorderen. Voor de uitoefening van hun rechten moeten zij zich houden aan de statuten, interne reglementen, de jaarrekening en de beslissingen van de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering.

Hoofdstuk IV. Bestuur

Artikel 13. Samenstelling Raad van Bestuur

De coöperatieve vennootschap wordt bestuurd door een Raad van Bestuur van maximaal elf bestuurders die een college vormen. De bestuurders verbinden zich niet persoonlijk voor de verbintenissen van de coöperatieve vennootschap; ze zijn gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hun opgedragen taak.

Bestuurders worden door de Algemene Vergadering benoemd. De mandaten hebben in principe een duurtijd van zes jaar en verstrijken telkens op de dag van de jaarlijkse Algemene Vergadering die gehouden wordt in het jaar waarin het mandaat volgens het benoemingsbesluit afloopt. Uittredende bestuurders zijn herkiesbaar.

De Algemene Vergadering mag een bestuurder te allen tijde en zonder motivatie met onmiddellijke ingang ontslaan. Een bestuurder kan zelf ook ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de voorzitter van de Raad van Bestuur. Een bestuurder is verplicht na indiening van zijn ontslag de opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijs in zijn vervanging kan worden voorzien.

Het mandaat van de bestuurders is in principe onbezoldigd. Er kan een vergoeding voorzien worden, voor zover deze bepaald wordt daar de Algemene Vergadering en voor zover dit geen deelname in de winst is.

Een bestuurder die niet langer lid is van de coöperatie, verliest met onmiddellijke ingang de hoedanigheid van bestuurder.

Artikel 14. Werking Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur kiest onder de bestuurders een voorzitter en eventueel een ondervoorzitter. De Raad van Bestuur kan ook andere functies instellen.

De Raad van Bestuur komt bijeen na schriftelijke oproeping door de voorzitter of de ondervoorzitter, zo vaak als nodig in het belang van de coöperatieve vennootschap. De oproepingen moeten ten minste drie dagen voor de datum van de vergadering verstuurd worden. Bij hoogdringendheid kan hiervan afgeweken worden en kunnen bijeenroepingen op kortere termijn gehouden worden. lndien de bijeenroepingen door de persoon belast met het dagelijks bestuur worden ondertekend, wordt behoudens tegenbewijs, vermoed dat hij in opdracht van de voorzitter gehandeld heeft. lndien daaromtrent onenigheid zou ontstaan, kan hieruit de geldigheid van de bijeenroeping niet bestreden worden. Alle bijeenroepingen worden vermoed regelmatig en volgens de statutaire bepalingen te zijn geschied zolang het tegendeel niet bewezen is.

Bestuurders kunnen zich niet bij volmacht laten vertegenwoordigen.

Behalve in dringende gevallen die in de verslagen van de vergadering verantwoord worden, kan de Raad van Bestuur enkel beraadslagen indien minstens de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Is dit niet het geval bij een eerste bijeenkomst, dan mag een nieuwe bijeenkomst met dezelfde agenda worden opgeroepen. Deze kan dan geldig beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders.

De beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van stemmen waarbij de onthoudingen niet meetellen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

Stemming gebeurt door handopsteking, tenzij een bestuurder vraagt voor een geheime stemming. Stemmingen over persoonsgebonden materie zijn geheim, tenzij iedere aanwezige bestuurder ermee akkoord gaat om anders te stemmen.

Van de beraadslagingen en van de stemmingen van de Raad van Bestuur wordt verslag gemaakt dat de voorzitter en de verslaggever ondertekenen.

Artikel 15. Belangenconflict

Een bestuurder die in een bepaalde beslissing of materie van de Raad van Bestuur een rechtstreeks of onrechtstreeks belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met het belang van de coöperatieve vennootschap, is verplicht de andere bestuurders daarvan op de hoogte te brengen en mag niet deelnemen aan de beraadslaging en aan de beslissing. In het geval waarbij alle bestuurders een belangenconflict hebben, wordt de beslissing of de verrichting aan de Algemene Vergadering voorgelegd. Wanneer de Algemene Vergadering de beslissing of de verrichting goedkeurt, kan de Raad van Bestuur ze uitvoeren.

In het verslag van de Raad van Bestuur of van de Algemene Vergadering wordt de informatie in verband met het belangenconflict en de onthouding van de bestuurder(s) voor deze beslissing opgenomen, beschrijven ze de vermogensrechtelijke gevolgen van de beslissing voor de coöperatieve vennootschap en verantwoorden ze het genomen besluit.

Artikel 16. Openvallen bestuursmandaat

Komt er een plaats van bestuurder vrij, dan mogen de overblijvende bestuurders een voorlopige vervanger coöpteren. Deze coöptatie moet aan de eerstvolgende Algemene Vergadering ter bekrachtiging worden voorgelegd. De nieuwe bestuurder doet het mandaat uit van de persoon die hij vervangt, tenzij de Algemene Vergadering hier anders over beslist.

Wanneer de Algemene Vergadering deze coöptatie niet bevestigt, dan eindigt het mandaat van de gecoöpteerde bestuurder na afloop van de Algemene Vergadering, zonder dat dit afbreuk doet aan de regelmatigheid van de samenstelling van de Raad van Bestuur tot op dat ogenblik.

Artikel 17. Bevoegdheden Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur bezit de meest uitgebreide bevoegdheden om alles te doen wat nodig of nuttig is om het doel van de coöperatieve vennootschap te verwezenlijken. Alles wat niet expliciet door de wet, de statuten of het intern reglement wordt voorbehouden aan de Algemene Vergadering behoort tot zijn bevoegdheid.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur als college, wordt de coöperatieve vennootschap in en buiten rechte ten aanzien van derden geldig vertegenwoordigd door twee bestuurders die samen optreden, waarvan er minstens een de voorzitter moet zijn.

Artikel 18. Delegeren van (een deel van) de bevoegdheden

De Raad van Bestuur kan het dagelijks bestuur en de vertegenwoordiging van de coöperatieve vennootschap wat dat dagelijks bestuur betreft, aan één of meer personen overdragen, al dan niet lid van de Raad van Bestuur. Wanneer deze persoon lid is van de Raad van Bestuur draagt hij de titel ‘gedelegeerd bestuurder’, is hij geen bestuurslid, dan draagt hij de titel ‘zaakvoerder’.

Het dagelijks bestuur gaat over de volgende handelingen en beslissingen:

  • die niet verder reiken dan de behoeften van het dagelijks leven van de coöperatie;
  • die, ofwel om reden van hun minder belang dat ze vertonen ofwel omwille van hun spoedeisend karakter, de tussenkomst van de Raad van Bestuur niet rechtvaardigen.

De persoon belast met het dagelijks bestuur verzorgt alle operationele handelingen voor een goede verzekeringswerking. Deze handelingen slaan op zowel polis- als op schadebeheer. Hij verzorgt (onder meer) de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling, ondertekent namens de coöperatieve vennootschap alle kwitanties, ontvangstbewijzen en documenten ten aanzien van financiële instellingen, post, vervoersinstanties en dergelijke meer. Hij is bevoegd om verzekeringspolissen en alles wat daarmee samenhangt, namens de coöperatieve vennootschap te ondertekenen. Afrekeningen voor vergoeding van brandschade of uitkeringen die met verzekeringen samenhangen, moeten echter bijkomend ondertekend worden door een bestuurder.

De Raad van Bestuur kan afwijken van de voormelde bevoegdheden toegekend aan de dagelijks bestuurder krachtens een bijzondere overeenkomst aangegaan met deze laatste, welke afwijkingen evenwel niet tegenstelbaar zal zijn aan derden.

De persoon belast met het dagelijks bestuur dient te allen tijde de belangen van de leden en van de coöperatieve vennootschap na te streven. De verzekeringen worden afgesloten ten name van de coöperatieve vennootschap en alle ontvangen commissielonen en baten worden onder haar inkomsten geboekt.

Artikel 19. Controle

Eén of meer commissarissen, benoemd door de Algemene Vergadering voor een hernieuwbare termijn van 3 jaar, controleren de coöperatieve vennootschap in zoverre dit wettelijk vereist is of als de Algemene Vergadering daartoe beslist.

Wordt geen commissaris benoemd, dan heeft ieder lid individueel de onderzoeks- en controlebevoegdheid van een commissaris. Elk lid kan zich hierbij laten vertegenwoordigen of bijstaan door een externe accountant. Dit laatste gebeurt op kosten van de coöperatieve vennootschap wanneer zij ten gevolge van een rechterlijke beslissing verplicht wordt deze kosten te dragen of wanneer de accountant werd aangesteld met toestemming van de coöperatieve vennootschap. In alle andere gevallen worden de kosten van de externe accountant gedragen door de vennoot.

Hoofdstuk V. Algemene vergadering

Artikel 20. Samenstelling en bevoegdheid

De Algemene Vergadering is samengesteld uit alle leden. Ze bezit de bevoegdheden die de wet, deze statuten en het intern reglement haar toekennen. De Algemene Vergadering beraadslaagt over de strategie en het algemeen beleid van de coöperatieve vennootschap en over alle andere zaken die in het belang van de coöperatieve vennootschap zijn.

De regelmatig samengestelde vergadering vertegenwoordigt alle leden. Haar beslissingen zijn bindend voor allen, ook voor de afwezigen en voor zij die tegenstemmen.

Artikel 21. Oproeping

De Raad van Bestuur en, in voorkomend geval, de commissaris, roepen de Algemene Vergadering bijeen en bepalen haar agenda. De bijeenroeping gebeurt via e-mail, via de website of via elk ander gelijkaardig middel, met de agenda, met de verslagen die horen bij de te behandelen onderwerpen en met opgave van de formaliteiten om tot de vergadering te worden toegelaten, ten minste vijftien kalenderdagen vóór de datum van de bijeenkomst.

Iedere persoon kan verzaken aan de oproeping en zal in ieder geval als regelmatig opgeroepen worden beschouwd als hij aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering.

De Raad van Bestuur is verplicht de Algemene Vergadering binnen drie weken bijeen te roepen wanneer leden die 10% van het aantal uitgegeven aandelen vertegenwoordigen dat vragen, met ten minste de door de betrokken leden voorgestelde agendapunten.

De Algemene Vergadering komt zo vaak samen als het belang van de coöperatieve vennootschap dit vereist en minstens eenmaal per jaar. Tenzij anders bepaald in het oproepingsbericht komt de jaarvergadering samen op de tweede zaterdag van april om 15.00 u. in de gemeente waar de zetel van de coöperatieve vennootschap is gelegen.

Artikel 22. Toegang tot en verloop van de Algemene Vergadering

Om toegelaten te worden tot de algemene vergadering en om er het stemrecht uit te oefenen, dient een lid ingeschreven te zijn in het register van aandelen.

De voorzitter van de Raad van Bestuur zit de Algemene Vergadering voor. Indien deze afwezig of verlet is, neemt de ondervoorzitter, en bij gebrek aan een ondervoorzitter de oudst benoemde bestuurder, deze taak over. De voorzitter van de Algemene Vergadering wijst de verslaggever aan die geen lid hoeft te zijn. De vergadering wijst indien nodig onder de aanwezige leden een stemopnemer aan.

De leden van de Raad van Bestuur geven antwoord op de vragen die hun door de leden vooraf of tijdens de vergadering, mondeling of schriftelijk worden gesteld en die verband houden met de agendapunten. De bestuurders kunnen, in het belang van de vennootschap, weigeren op vragen te antwoorden wanneer de mededeling van bepaalde gegevens of feiten de vennootschap schade kan berokkenen of in strijd is met de door hen of door de vennootschap aangegane vertrouwelijkheidsverbintenissen.

Artikel 23. Volmachten en stemrechten

Elk lid heeft één stem, ongeacht het aantal aandelen in zijn bezit.

Een lid mag zich op de vergadering door middel van een schriftelijke volmacht door een ander lid laten vertegenwoordigen. Elk lid kan slechts houder zijn van maximaal twee volmachten.

De rechtspersonen worden vertegenwoordigd door hun statutaire of wettige vertegenwoordigers, of door het lid aan wie zij volmacht hebben gegeven.

Een verleende volmacht blijft geldig voor elke volgende algemene vergadering in de mate waarin daarop dezelfde agendapunten worden behandeld.

Artikel 24. Quorum en meerderheidsvereisten

De Algemene Vergadering kan geldig beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige leden. Wanneer de vergadering zich dient uit te spreken over een wijziging aan de statuten of het intern reglement, dienen de aanwezige of vertegenwoordigde vennoten ten minste de helft van het totaal aantal uitgegeven aandelen te vertegenwoordigen. Is deze voorwaarde niet vervuld, dan moet een nieuwe vergadering met dezelfde agenda worden bijeengeroepen, ten vroegste na 7 dagen. Deze zal dan geldig beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden.

In principe beslist de vergadering bij gewone meerderheid van alle aanwezige en vertegenwoordigde stemmen, waarbij onthoudingen in de teller noch in de noemer worden meegerekend, behoudens strengere meerderheden voorzien in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

Artikel 25. Wijzigingen aan de statuten of het intern reglement

Indien wordt voorgesteld de coöperatieve finaliteit, de waarden, het doel of het voorwerp van de coöperatieve vennootschap, zoals beschreven in artikel 3 van deze statuten, te wijzigen, verantwoordt de Raad van Bestuur de voorgestelde wijziging omstandig in een verslag. Dit verslag wordt aan de leden ter beschikking gesteld volgens de oproepingsformaliteiten beschreven in artikel 21 van deze statuten. Indien dit verslag ontbreekt, is de beslissing van de Algemene Vergadering nietig.

De Algemene Vergadering beslist over het invoeren of het wijzigen van het intern reglement of over elke andere statutenwijziging (andere dan een wijziging aan artikel 3), wanneer de voorgestelde wijzigingen nauwkeurig zijn aangegeven in de oproeping.

Een wijziging is alleen dan aangenomen wanneer zij ten minste 2/3de van de uitgebrachte stemmen heeft gekregen, waarbij onthoudingen in de teller noch in de noemer worden meegerekend, behoudens strengere meerderheden voorzien in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

Hoofdstuk VI. Bestemming van het resultaat – uitkeringen aan leden

Artikel 26. Boekjaar

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van ieder jaar.

Artikel 27. Premieteruggave

Wanneer de Raad van Bestuur zou voorstellen om een premieteruggave uit te keren, positief of negatief, kan dit alleen met de leden worden verrekend naar rata van de verrichtingen die zij met de coöperatieve vennootschap hebben gedaan.

Concreet gebeurt dit als volgt:

  • ieder jaar bij het opmaken van de jaarrekening stelt de Raad van Bestuur het bedrag van de te veel of te weinig betaalde premies vast;
  • de teruggave van de te veel betaalde premies komt aan de leden toe en de inning van de te weinig betaalde premies gebeurt bij de leden;
  • deze teruggave of inning mag verrekend worden met de door de leden te betalen verzekeringspremies op de wijze die door de Raad van Bestuur wordt vastgelegd.

Artikel 28. Jaarverslag

Aan het eind van elk boekjaar stelt de Raad van Bestuur overeenkomstig de wettelijke toepasselijke bepalingen, het jaarverslag op dat aan de Algemene Vergadering moeten worden voorgelegd. Samen met alle andere verslagen en inlichtingen die het Wetboek van vennootschappen en verenigingen voorschrijft, of die worden voorgeschreven door het intern reglement, wordt dit jaarverslag vijftien kalenderdagen voor de Algemene Vergadering ter beschikking gelegd van de leden op de zetel van de coöperatie.

Het jaarverslag bestaat uit de volgende documenten:

  • De jaarrekening die bestaat uit de balans, de resultatenrekening en de toelichting. Deze toelichting wordt uitgebreid met informatie over het aantal leden die de coöperatieve vennootschap hebben verlaten en het aantal betrokken aandelen, de betaalde vergoeding en de eventuele andere modaliteiten, het aantal geweigerde verzoeken tot uittreding en de reden daarvoor.
  • Een lijst met het aantal geplaatste aandelen en de gedane stortingen.

Artikel 29. Resultaatsverdeling

Op voorstel van de Raad van Bestuur spreekt de Algemene Vergadering zich uit over de verdeling van het resultaat, over de uitkeringen en over de bestemming van de winst. De Algemene Vergadering kan hierbij beslissen een dividend uit te keren, evenwel:

  • na bepaling van een bedrag dat de coöperatieve vennootschap voorbehoudt aan projecten of bestemmingen die nodig of dienstig zijn tot verwezenlijking van haar voorwerp en
  • voor zover het toegekende percentage maximaal datgene is dat is vastgesteld in art. 8:5, § 1, 2° WVV, toegepast op het door de leden werkelijk gestorte bedrag op de aandelen.

De betaling van de dividenden geschiedt op de datum en op de manier door de Raad van Bestuur vastgesteld en voor zover er met toepassing van de balans- en de liquiditeitstest geen enkele uitkering aan een lid werd opgeschort, of indien er met toepassing van deze balans- en liquiditeitstest niet kan worden uitgekeerd.

Artikel 30. Balans- en liquiditeitstest

Artikel 30 a. Balanstest

Indien het nettoactief van de coöperatieve vennootschap negatief is of ten gevolge daarvan negatief zou worden, mag er geen enkele uitkering gebeuren. Indien de coöperatieve vennootschap beschikt over eigen vermogen dat krachtens de wet of de statuten onbeschikbaar is, mag geen uitkering gebeuren indien het nettoactief is gedaald of door een uitkering zou dalen tot beneden het bedrag van dit onbeschikbare eigen vermogen.

Het nettoactief is het totaalbedrag van de activa, verminderd met de voorzieningen, de schulden en de nog niet afgeschreven bedragen van de oprichtings- en uitbreidingskosten en de kosten voor onderzoek en ontwikkeling en wordt bepaald op grond van de laatste goedgekeurde jaarrekening of op grond van een recentere staat van activa en passiva. Wanneer een commissaris is benoemd, beoordeelt hij deze staat en zijn beoordelingsverslag wordt bij zijn jaarlijks controleverslag gevoegd.

Artikel 30 b. Liquiditeitstest

Het besluit van de Algemene Vergadering tot uitkering op basis van de balanstest heeft slechts uitwerking nadat de Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de coöperatieve vennootschap, volgens de redelijkerwijs te verwachten ontwikkelingen, na de uitkering in staat zal blijven haar schulden te voldoen naarmate deze opeisbaar worden over een periode van ten minste twaalf maanden te rekenen van de datum van de uitkering.

Het besluit van de Raad van Bestuur wordt verantwoord in een verslag dat niet wordt neergelegd. Wanneer er een commissaris is benoemd, beoordeelt hij de historische en prospectieve boekhoudkundige en financiële gegevens van dit verslag. De commissaris vermeldt in zijn jaarlijks controleverslag dat hij deze opdracht heeft uitgevoerd.

Hoofdstuk VII: Ontbinding – slotafrekening

Artikel 31. Ontbinding

De ontbinding van de coöperatieve vennootschap kan op ieder ogenblik worden uitgesproken door een beslissing van de Algemene Vergadering volgens de regels die voor wijziging aan de statuten zijn gesteld.

De wijze van vereffening en de aanduiding van de vereffenaar wordt bepaald door de Algemene Vergadering.

Artikel 32. Slotafrekening

Na aanzuivering van het passief van de coöperatieve vennootschap en van de lasten en kosten van de vereffening  of consignatie van de nodige sommen om die te voldoen, zal het saldo in de eerste plaats worden aangewend voor de uitbetaling van de leden overeenkomstig artikel 11 van deze statuten. In geval het vermogen van de coöperatieve vennootschap echter ontoereikend is om de leden uit te betalen, geschiedt de betaling pro rata, al naar gelang hun inbreng.

Indien er na deze uitbetaling nog vermogen overblijft, dan zal de Algemene Vergadering dit vermogen een bestemming gegeven die zo nauw mogelijk aansluit bij de coöperatieve finaliteit en het voorwerp van de coöperatieve vennootschap.

Hoofdstuk VIII: Diverse bepalingen

Artikel 33. Intern reglement

Alle regelingen in het belang van de coöperatieve vennootschap, die niet of slechts beperkt zijn uitgewerkt in de wet of in de statuten, kunnen worden uitgewerkt in een intern reglement. Dit intern reglement kan bijkomende en aanvullende bepalingen bevatten over de rechten van de leden en de werking van de coöperatie, met inbegrip van materies waarvoor het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen een statutaire bepaling vereist en die raken aan de rechten van de leden, de bevoegdheid van de organen of de organisatie en de werkwijze van de Algemene Vergadering.

Dit intern reglement wordt goedgekeurd door de Algemene Vergadering volgens de regels die gelden voor een statutenwijziging, zoals beschreven in artikel 25 van deze statuten.

Artikel 34. Algemene bepaling

De bepalingen van deze statuten die een dwingende wettelijke regel zouden schenden, worden als niet geschreven beschouwd zonder dat die onregelmatigheid invloed heeft op de overige statutaire bepalingen.

Artikel 35. Woonstkeuze

Voor de uitvoering van deze statuten, kiest elk in het buitenland wonend lid, bestuurder, commissaris of vereffenaar, woonplaats op de zetel van de CV waar alle mededelingen, aanmaningen, dagvaardingen en betekeningen hem geldig kunnen worden gedaan als hij geen e-mailadres heeft meegedeeld waarop hij kan worden bereikt of geen andere woonplaats heeft gekozen in België voor alle betrekkingen met de vennootschap.

Artikel 36. Gerechtelijke bevoegdheid

Voor elk betwisting omtrent de zaken van de vennootschap en de uitvoering van deze statuten, tussen de vennootschap, haar leden, bestuurders, commissarissen en vereffenaars, wordt een exclusieve bevoegdheid toegekend aan de rechtbank in wiens rechtsgebied de zetel is gevestigd, tenzij de vennootschap er uitdrukkelijk aan verzaakt.